00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000346826f0f87903b0b4f0ff6.jpg

 

آینه جم: خبرنگاران «این رسانه» در جریان پیگیری های خبری خود به زمزمه هایی برمی خورند که میهمان کردن خوانندگان به این شنیده ها خالی از لطف نیست:

  • نخست اینکه اغلب پروژه های عمرانی استان با رکود و کندی مواجه شده که دلیل اصلی آن کمبود نقدینگی و پرداخت مطالبات پیمانکاران به صورت اوراق خزانه با سررسیدهای طولانی عنوان می شود. در این بین انتخاب پیمانکارانی که توانایی مدیریت پروژه ها از منابع خود تا زمان نقد شدن اوراق را ندارند، مشکلات پروژه ها را مضاعف کرده و از سویی مدیران نیز که توان ریسک ندارند، برای اینکه در فرایند جابجایی پیمانکار گرفتار نشوند، با این شرایط کنار آمده اند. جدا از کاهش میزان کارکرد پیمانکاران، استقبال کم آنها در اجرای پروژه‌ها هم تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته است.
  • از شما چه پنهان، با گذشت حدود 9 ماه از سالجاری، کمتر از 20 درصد اعتبارات استان بوشهر تخصیص یافته است. شهریاری نماینده دشتی و تنگستان با اعلام این مطلب، از عقب ماندگی 80 درصدی اعتبارات استان در سالجاری خبر داده است.
  • طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور، 3 مصوبه از سفر اول روحانی به استان بوشهر زمین مانده یا به نتیجه نرسیده است. مجتمع فرهنگی هنری عسلویه، خروج دوم بوشهر و منطقه ویژه فناوری بوشهر از آن جمله اند. این سازمان معتقد است تعهدات اعتباری مرکز درخصوص این پروژه ها عملی شده و مابقی برعهده استان بوده است.
  • استاندار بوشهر گفته: "تا دهه فجر شبکه فاضلاب بافت تاریخی بوشهر به بهره برداری می رسد." این پروژه از مطالبات دیرین دوستداران بافت تاریخی بوده و تکمیل آن می تواند نقش مهمی در باززنده سازی این محدوده 38 هکتاری داشته باشد.
  • هیچ کس پاسخگوی مشکلات مسکن مهر برازجان نیست. امام جمعه برازجان با اعلام این مطلب در خطبه های نمازجمعه گفته: نواقص و کمبودهای مسکن مهر به حال خود رها شده و فریاد صاحبان آن به جایی نمی‌رسد. از دستگاه‌های نظارتی بویژه قوه قضائیه و سازمان بازرسی تقاضا داریم به این امر ورود کرده و مشکلات حل را کنند.
  • شنیده شده قرار است فرودگاههای عسلویه و خارگ از وزارت نفت به شرکت فرودگاهها واگذار شود. نفتی ها 9 فرودگاه در سطح کشور دارند.
  • سید کمال الدین شهریاری نماینده دشتی و تنگستان از کاندیداتوری در انتخابات مجلس یازدهم صرف نظر کرد. وی که در دوره قبل با کسب 54 هزار رای، بالاترین آرا را در میان نمایندگان ادوار مجلس در استان بوشهر کسب کرده، سابقه نمایندگی در دوره های سوم و چهارم را نیز در کارنامه دارد. این اقدام شهریاری در شرایطی می باشد که 3 نماینده دیگر استان برای انتخابات مجلس یازدهم نام نویسی کرده اند.
  • عبدالخالق برزگرزاده، عضو شورای شهر بوشهر از شهردار خواست تا با توجه به روند رو به جلوی تیم شاهین شهرداری در مسابقات اخیر، نسبت به پرداخت بخش دیگر قرارداد بازیکنان یا پاداش اقدام نماید تا قبل از بازی این هفته مقابل نفت آبادان، شرایط روحی بازیکنان بهتر شود. برزگرزاده همچنین با اشاره به اینکه در بودجه امسال کمک 700 میلیون تومانی به تیم ایرانجوان پیش بینی شده، از شهردار خواستار اجرای آن شد تا روند رو به جلوی این تیم برای صعود به لیگ آزادگان ادامه یابد.
  • با دستور رییس قوه قضائیه، «اعزام به زندان تا تأمین قرار وثیقه و کفالت» ممنوع شد. حجت الاسلام رییسی در سفر استانی به اصفهان گفته: از سراسر کشور آماری در مورد کسانی که از یک ساعت تا دو روز در زندان بوده‌اند، گرفتم؛ پرسیدم چرا یک ساعت زندان؟ عنوان شد: قرار صادر کردم تا برود و وثیقه بیاورد. چرا باید برای یک ساعت فرد به زندان برود؟ همان جایی که قرار را صادر می‌کنید فرد را نگه دارید تا سند یا کفالتش را بیاورید.  این در حالی است که وقتی فردی به زندان رفت، آثار منفی خود را به همراه خواهد داشت.
  • عامل نزاع مسلحانه در روستای کردوان از توابع بخش کاکی شهرستان دشتی دستگیر شد. به دنبال درگیری بین دو نفر با سلاح شکاری ساچمه‌زنی، یک نفر با اصابت سه گلوله به شدت مصدوم و به بیمارستان منتقل شد. متهم دلیل این درگیری را اختلافات قبلی عنوان کرده است.
  • سهمیه بنزین قایق‌های صیادی تعیین شد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام این خبر، به جزییات بیشتر اشاره ای نکرده و فقط گفته: به محض تصویب نهایی در هیات دولت، جزئیات آن منتشر خواهد شد.
  • کلیپی از "دروغگو" خواندن نماینده مجلس درگناوه در حضور وی، در فضای مجازی دست به دست می شود. این ویدئو مربوط به روزهای اول گرانی بنزین است که خدری در جمع معترضان در شهر گناوه حاضر شد و پس از این واکنش، محل را ترک کرد.
  • مصوبه جنجالي شوراي شهر بوشهر در خصوص واگذاري جمعه بازار  بدون فراخوان و با تمدید پیمانکار سابق از سوی كميته انطباق فرمانداري شد شد. هفته پيش در همين ستون نوشتيم كه شوراي شهر و شهرداري بوشهر در اقدامي عجيب و با وجود اينكه پيشنهادهايي ٢ برابر قيمّت پيمانكار فعلي جمعه بازار به دستشان رسيده، اما همچنان بر تمديد قرارداد پيمانكار  فعلي اصرار دارد.
  • بانوی بوشهری بر سکوی پنجم آسیا قرار گرفت. مطلع شدیم که لیلا فولادی بانوی دونده بوشهری با حضور در بیست و یکمین دوره مسابقات قهرمانی بانوان آسیا در شهر سرواک مالزی مقام پنجم در رشته ۵۰۰۰ متر استقامت و ۴۰۰ متر امدادی را کسب نموده است. جالب اینکه هیچ نهاد ورزشی در استان و یا کشور حاضر به پرداخت هزینه اعزام این ورزشکاران به مسابقات نشده و با هزینه شخصی به عنوان نماینده کشورمان به مسابقات اعزام شد.
  • کمیته انطباق فرمانداری بوشهر مصوبه شورای شهر برای کاهش دریافتی از ماده 101 را رد کرد. طبق مصوبه شورای شهر، مقرر شد دریافتی شهرداری بابت ماده 101، از 7 به 3 درصد ارزش ملک کاهش یابد. اکنون با اصرار شورای شهر به مصوبه خود، موضوع برای تعیین تکلیف به هیات حل اختلاف استان ارسال شده است.
  • مردم روستاهای شمالی گناوه از در اختیار گرفتن زمین هایشان توسط دولت گله‌مند هستند. رکنی حسینی، امام جمعه گناوه با اعلام این مطلب گفته: "مردم چندین روستای این شهرستان از جمله مال قاید، مال خلیفه و سربست که زمین هایشان دارای سند از آبا و اجداد خود هستند، به بهانه‌های مختلف نباید از آنان زمین گرفته شود.اگر سازمان راه و شهرسازی بر روی این زمین‌ها سند گرفته است، صاحبان این زمین‌ها نیز سند دارند و این امر قابل قبول نیست و منابع طبیعی نیز نباید زمین‌هایی که سند دارند را بگیرد و در اختیار راه و شهرسازی قرار دهد. مسئولان قول همکاری داده اند که امیدوارم نتیجه بخش باشد."
  • برخی اقدامات بنگاههای املاک که منجر به گرانی ملک می شود، ضرورت نظارت بیشتر بر عملکرد آنها را جدی تر کرده است. گویا جدا از اینکه برخی بنگاهها با وعده گران شدن ملک یا اجاره در آینده، به بازار جو می دهند تا پورسانت شان بالاتر برود، بعضا برخی بنگاهها به حق کمیسیون راضی نبوده و در مبلغ کلی فروش سهمی برای خود متصور هستند. به عبارتی، اگر مالک واحد خود را برای فروش 300 میلیون ارزیابی کرد، بنگاه دار اعلام می کند هرمبلغی بیشتر از آن فروخت برای خود برمی دارد. موضوعی که در نبود نظارت دقیق و آموزش بنگاهداران، ظاهرا در حال شیوع است.
  • همزمان با سرد شدن هوا، مردم استان برای تامین نفت سفید و سیلندر گاز با مشکل مواجه شده اند. در شرایطی که شرکت نفت به استناد مصوبه دولت، نفت سفید را صرفا برای خانواری که علمک گاز به منزل آنها نرسیده تخصیص می دهد، کمیاب شدن سیلندر گاز هم در این شرایط مشکل ساز گردیده و مردم را برای تامین سوخت جهت گرمایش منازل به دردسر انداخته است. گویا به دلیل نبود نظارت صحیح، بخش عمده سیلندرهای گاز بجای مصارف خانگی یا آشپزخانه ها، به عنوان سوخت LPG خودروها، راهی مراکز خاص می شود. این در شرایطی است که مسئولان شرکت فرآورده های نفتی می گویند: سیلندر گاز به اندازه نیاز در استان تامین می شود، اما نظارت بر روند توزیع آن برعهده دستگاههای دیگر مثل صنعت و تجارت است.
  • با وجود افزایش روزانه قیمت ها، از توزیع کالاهای اساسی به قیمت تنظیم بازار در بوشهر خبری نیست. این درحالیست که سال قبل و اوایل امسال روند توزیع اقلامی نظیر برنج، شکر و گوشت قرمز که با ارز 4200 تومانی تامین شده، در سطح مناسب تری انجام می شد.
  • امروز نام نویسی از داوطلبان نمایندگی مجلس یازدهم پایان می یابد که انتظار می رود برای 4 کرسی استان در بهارستان، شمار متقاضیان به حدود 200 نفر برسد. تا روز گذشته آمار داوطلبان در چهار حوزه انتخابیه استان 128 نفر بوده است. پس از آن روند بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات های اجرایی، نظارت استان و شورای نگهبان ادامه می یابد و نهایتا 22 بهمن اسامی نهایی کاندیداهای تایید شده اعلام خواهد شد. همچنین به مدت یک هفته تبلیغات انتخاباتی خواهد بود.
  • از شما چه پنهان، استاندار اسبق بوشهر و دو معاون وی در حوزه دشتی و تنگستان با هم رقابت خواهند کرد. گویا امروز علی افراشته با حضور در وزارت کشور برای نمایندگی مجلس نام نویسی خواهد کرد. این درحالیست که علی زینبی و غلامحسین کرمی دو معاون وی هم برای همین حوزه انتخابیه نام نویسی کرده اند.
  • برخی تحلیلگران سیاسی نیامدن لاریجانی به انتخابات را ناشی از نبودن فضا برای فعالیت اصولگرایان و اصلاح طلبان شناسامه دار در مجلس آینده ارزیابی کرده اند. گویا این ارزیابی بر اساس بی علاقگی مشخص شده مردم به دو جناح است و پیش بینی می شود با اتفاقاتی که احتمالا در مشارکت مردم اثرگذار بوده، ترکیب مجلس آینده رادیکال تر از دوره هفتم شود.
  • گفته می شود آمار بالای داوطلبان مجلس نوعی تاکتیک انتخاباتی است. گویا بخشی از ثبت نام ها به معنای داوطلب پوششی است‌، طوری که این داوطلب در نزدیک انتخابات به نفع چهره پیروز انصراف داده و به گفته خود، همراهانش را به رای دهی به نفع داوطلب اصلی دعوت می کند. نهایتا درصورت انتخابب این چهره، خود نیز از امتیازات این همراهی برخوردار می شود.
  • این روزها فرمانداری ها شاهد حضور کاندیداهای مختلف برای نام نویسی مجلس است، اما نکته جالب، خیل افرادی است که بعضی از داوطلبان را برای ثبت نام همراهی می کنند و بیشتر به شوی انتخاباتی بدل شده، طوری که برخی داوطلبان را برای کشاندن افراد بیشتری به فرمانداری ها در زمان ثبت نام به رقابت مبدل کرده است.
  • اصولگرایان قصد دارند از عنوان اصولگرایی در انتخابات استفاده نکنند. گویا این اقدام برای جذب تمام گروه ها و فعالان سیاسی این طیف در یک ائتلاف بزرگ است.
  • همایش دو روزه کشوری دست اندرکاران حوزه بهداشت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان با حضور مسئولان وزارت آموزش و پرورش و دستگاه‌های مرتبط با این حوزه روزهای یکشنبه و دوشنبه در بوشهر برگزار خواهد شد.
  • بازار دلالی بنزین به بازار دلالی های موجود اضافه شده است. گویا در این بازار بنزین مازاد برخی خودروها به افرادی که به بنزین نیاز دارند، با قیمتی توافقی به فروش می رسد.
  • انتخابات ریاست هیات فوتبال بوشهر که مدیرکل ورزش و جوانان وعده اجرای آن در آبان ماه را داد، عملی نشد. گویا با توجه به تایید 4 کاندیدا در این انتخابات، همه منتظر اعلام تاج رییس فدراسیون برای حضور در بوشهر و برگزاری مجمع هیات فوتبال هستند.
  • خلیج فارس
[کد خبر:AJ30476]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب