00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000007494_2220.jpg

 

آینه جم  -  مهدی بکران: دوسال از حضور گراوند در قامت نماینده عالی دولت در بوشهر می گذرد.
 راستش خیلی به او امید داشتیم. از خانواده وزارت کشور بود و می گفتند اهل برنامه و با تدبیراست.
خوشحال بودیم که اگر سالاری رفته اما انسان کاردانی بجای وی نشسته است.
اما باگذر روزها انتظارها از او خوابید  و زبان ها در نقدش بلند شد.
یکی از دوستان همراه دولت می گفت: "وقتی آقای گراوند که در تمام سخنرانی هاش بیش از حد معمول و  از واژه " خواهش میکنم" استفاده می کند. پس چه کسی باید بجای وی دستور دهد." 
شاید اول به این نقد، نکته سنج چندان اهمیتی نمی دادم اما به مرور زمان و بادیدن ضعف برخی از مدیران آسانسوری و خود خدا پندار،  پی به اثرات زیان بار خوبی بیش از حد و اقتدارافکن  وی بردم.
این درحالی ست که بوشهر  قبل از حضور سالاری هم توسط یک غیر بومی اداره می شد. مردی که با تلاش های مستمر و شبانه روزی باعث موفقیت و رشد استان و محبوبیت خویش شده بود.
حسنوند را می گویم، درست در زمانی که دست دولت وقت از نظر مالی خالی بود پا به بوشهر گذاشت و از همان نطق  معارفه اش نشان داد که اولویتش خدمت بی منت است و دراین راه هیچ تعارفی با مدیران آفلاین ندارد.
مردی  که با تجربه سه دوره نمایندگی   مجلس شورای اسلامی، مردم و افکار عمومی را خوب می شناخت و به معجزه کار گروهی و تقسیم کار ایمان داشت.
فریدون حسنوند تعصبی به هیچ جناح سیاسی نداشت و فقط کار خوب برایش مهم بود.
به نحوی که اصلاح طلبان نیز بعد سالها دوباره پایشان به استانداری و جلسات وی باز شد.
هنرش این بود که از بحران ها فرصت بسازد و سیل و زلزله را تبدیل  بستری برای خدمت و نوکری مردم نماید.
یاد گرفته بود که افعالی چون "خواهد شد" و" انجام می شود" استفاده نکند و با عمل ثابت کند. 
بامردم و برای مردم بودن را می دانست و برای همین هم علی رغم دوره خدمتی کوتاهش در استان در نطرسنجی ها تبدیل به یک چهره محبوب شده بود و به پشتوانه رضایت افکار عمومی هم، بعدها بعنوان شهروند افتخاری بوشهر انتخاب گردید.
این روزها هم در قامت نماینده مجلس و ریاست کمیسیون انرژی علاوه بر نقش آفرینی در عرصه ملی و تاثیر گذاری در مجلس، در وادی خدمت به مردم حوزه انتخابیه اش از هیچ کوششی دریغ نکرده است و هفته ای نیست که یکی از وزیران یا معاونانشان مهمان مردم اندیمشک نباشند. در همین مدت سه سال مجلس دست به کارهایی زده است و پروژه هایی به همت کار گروهی اجرا و افتتاح شده است که شهرستانش را بدون رقیب در عرصه رشد و توسعه با دیگر شهرستان های خوزستان نموده است.
حال از آقای گراوند هم انتظار داریم:
 به کار تیمی ایمان بیاورد. به نیروهای متخصص باتجربه  اعتماد کند و به نام گردش نخبگانی، بازیکنان اصلی را نیمکت نشین نکند و تتها دل به بازی ذخیره ها بسپارد. 
همچنین از بازیکن باتجربه ی مهاجم در حمله استفاده کند نه در دفاع یا دروازبانی. 
حلقه ی اطرافش را بزرگتر نماید و اقتداری حسنوندی به کار گیرد که همه خود را موظف به اطاعت از نماینده عالی دولت نمایند.
افرادی انتصابیش بر اساس شایسته سالاری باشد نه سفارش سالاری.
 مشورت گرفتن عالی ست و سفارش پذیری هم اکسیژن زنده ماندن یک مدیر است امایک چارچوب برای مشاوران تعریف کند که مثلا افرادی با چنین شاخص هایی برای کار نیاز دارم و اگر کسی معرفی می کنید دراین چارچوب بگنجد.
استفاده از ظرفیت بانوان عالی هست اما تنها به خانم بودن اکتفا نکند و براساس شاخص های مدیریتی عمل کند. اینکه یک خانمی که حتی معاونین استاندار هم نمی شناسد و از فرمانداری فقط آدرسش را بلد هست،  را بخشدار بگذاریم به جامعه زنان خیانت کرده ایم. چون این میان  شان واقعی زن قربانی می شود و اعتبار دولت نیز زیر سوال می رود.
برخی از فرمانداران و معاونین آنها را به راه دولت هدایت کنید و به آنان گوشزد بفرمایید فرماندار دولت در شهرستان ها هستید نه فرمانبردار خانواده و فامیل های وابسته. 
خلاصه اینکه انتظار داریم  به آسیب شناسی اساسی گذشته بپردازید و از فکر و ظرفیت همه کسانی که دل در گرو رشد و آبادانی بوشهر دارند، بهره گیرید.
* بانیان آزادی
[کد خبر:AJ29787]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب