IMG-20190518-WA0010.jpg

آینه جم:   مصطفی ارجمند:
 
. «از بدي مژده اي که به او داده شده از قوم خويش متواري ميشودکه آيا او را با خواري نگه دارد يادر زير خاک پنهانش کند؟چه زشت است حکمي که مي کنند» سوره نحل - آیه ۵۹
دختری با نام مستعار سحر، در پی تلاشی ناکام برای دیدن بازی تیم محبوب اش،حین ورود به ورزشگاه بازداشت و چند ماه بعد خبری منتشر می شود که «دختر آبی»مقابل یکی از محاکم قضایی خود سوزی کرده و روز گذشته به علت شدت سوختگی، فوت می کند!
در این ماجرا نه بر نیروی انتظامی می توان خرده گرفت نه دستگاه قضا؛ که هر دو صرفا اجرای دستور کرده اند ولو اینکه دستورالعمل از بیخ و بن غلط باشد
آنچه آزاردهنده است نوع نگاهی است که در جامعه ایران و در طیف سنتی به زن وجود دارد و با اندکی اغماض می توان مشابهت های آن را با نگاه دوران قبل از اسلام دید
تصور کنید مردمی۱۴۰۰ سال پیش در عربستان، به این دلیل که زنان در جنگ ها، اسیر، مورد تجاوز و مایه سرافکندگی پدران می شدند تولد دختران را شوم می دانستند و با همین بهانه هم آنها را زنده به گور می کردند! 
امروز هم اقلیتی در ایران با استدلال هایی مشابه چون «جو ورزشگاه ها مناسب نیست، لباس ورزشکاران نامناسب است، ورود زنان موجب هنجار شکنی است» مقابل حق طبیعی زنان می ایستند!
شباهت دو دوران هم این است: نه جنگ افروزان قبل از اسلام حاضر بودند به جای زنده به گور کردن دختران، فضای امن و صلح ایجاد و بستر مناسب زندگی سالم برای زنان فراهم سازندو نه مدعیان امروز حاضرند به جای سلب حق طبیعی زنان، فضای سالم، امن و شاد رفاهی و ورزشی فراهم کنند و مدام خط قرمز می کشند و بازداشت می کنند! این شباهت مضحک و تلخ نیست؟!
.
 هر چند که بخشی از این وضعیت صرفا ناشی از نگاه زن ستیزانه به زن است و هیچ ارتباطی به دلسوزی هایی چون سلامت زن و فضای نامناسب و غیرت دینی نداشته و ندارد!
همانقدر که گرفتن حق حیات زن در عصر پیش از اسلام به بهانه اسارت و رسوایی زشت بود و نکوهیده، رفتار امروز با زنان در مواردی چون ورود به ورزشگاه که هیچ منافاتی هم با عقل و دین ندارد شوم و مایه شرمساری است و نشان می دهد برخی ها، نه در بخش متحجرانه دین که در قبل از اسلام مانده اند!
عده ای مدام در کشور تلاش می کنند از مسائل ساده و قابل حل، بحران بین المللی بسازند و سپس در شرایطی بدتر و تنگنای خواست داخلی و خارجی، همان خط قرمز خودساخته را بشکنند بی آنکه مشخص باشد این همه تاوان سیاسی اجتماعی را برای چه به کشور تحمیل کرده اند؟! .
.
واقعا لازم بود سحر بمیرد؟! چرا به تبعات رفتارمان نمی اندیشیم؟!
 
** مصطفی ارجمند-  کارشناس روابط عمومی فرمانداری جم
[کد خبر:AJ29393]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب