1939708.jpg

آینه جم:معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در پی شیوع بیماری آنفلوانزا در بعضی از مناطق کشور، هشدارها و توصیه‌های لازم در این زمینه به مردم استان داده است.

به گزارش آینه جم: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در اطلاعیه‌ای به بیان توصیه‌های بهداشتی در مورد بیماری آنفلوانزا پرداخته است که متن آن در زیر آمده است.

با توجه به فرارسیدن فصل سرما و افزایش خطر شیوع بیماری‌های حاد تنفسی به‌ویژه آنفلوانزا و بیماری تنفسی ناشی از کوروناویروس و افزایش شیوع بیماری در برخی مناطق کشور تاکید می شود در صورت ابتلا به بیماری شدید تنفسی به شکلی که با فعالیت روزمره شما تداخل ایجاد کند حتما ضمن استفاده از ماسک، به مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه کرده تا اقدامات لازم انجام شود.

افرادی که بیماری‌های زمینه ای مانند بیماری‌های مزمن تنفسی، بیماری‌های قلبی و دیابت و یا سرطان دارند و همچنین افراد مسن، کودکان زیر ۵ سال و زنان باردار و افرادی که دچار ضعف ایمنی هستند باید تحت نظارت و مراقبت مستقیم قرار گیرند.

آنفلوانزا بيماري ويروسي حاد دستگاه تنفسی است كه با تب، سردرد، درد عضلانی، تعريق، آبريزش بينی، گلودرد و سرفه تظاهر می كند. سرفه اغلب شديد و برای مدتی ادامه می يابد ولی ساير نشانه های بيماری بعد از ۲ تا ۷ روز خود به خود بهبود پيدا می كند. انسان مخزن اوليه ويروسهای آنفلوانزای انسانی است.

مهم‌ترين راه انتقال ويروس در محيط های بسته پر جمعيت مثل اتوبوس از طريق هوا است. از آنجا كه ويروس آنفلوانزا ممكن است ساعت‌ها در شرايط سرد و رطوبت كم در محيط زنده بماند انتقال ويروس از طريق ترشحات آلوده نيز می‌تواند صورت گيرد.

دوره نهفتگی بیماری كوتاه بوده و معمولاً بين ۱ تا ۳ روز است. دوره واگيری در بالغين بين ۳ تا ۵ روز بعد از بروز نشانه‌های بالينی بيماری و در كودكان تا ۷ روز بعد از آن ادامه خواهد داشت و در این دوره دفع ويروس و خطر انتقال برای اطرافیان وجود دارد.

واکسن آنفلوانزا در جمعیتی که در معرض خطر عوارض شدید بیماری انفلوانزا است اثربخشی بالایی در کاهش موارد بستری و مرگ دارد. واکسیناسیون همگانی جامعه توصیه نمی‌شود.

به‌طورکلی این واکسن برای گروه‌های در معرض خطر که بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های مزمن تنفسی، بیماری‌های قلبی و دیابت و یا سرطان دارند و همچنین افراد مسن، کودکان زیر ۵ سال و زنان باردار و افرادیکه دچار ضعف ایمنی هستند توصیه می شود.

واکسن‌هایی که از سوش‌های شایع همان سال تهیه شده اند در افراد سالم ۷۰ تا ۹۰ درصد در پیشگیری از بیماری موثر است و موارد بستری را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهند. با توجه به اینکه سوش درگردش جدید H۱N۱ است و واکسن موجود برعلیه این سوش موثر است کسانیکه تاکنون اقدام به تزریق واکسن کرده‌اند و همچنین پس از این اقدام کنند تا میزان بالایی در مصونیت خواهند بود.

توصیه‌های بهداشتی زیر در پیشگیری از ابتلا به بیماری های فوق بسیار کمک کننده است:

- عدم حضور در اجتماعات مانند مدرسه و دانشگاه، محل کار، مساجد و همه اماکن عمومی با تراکم جمعیت بالا در زمانیکه فرد دارای علائم سرماخوردگی شدید است.

- اجتناب از تماس نزدیک (دست دادن، روبوسی كردن و ... ) با افرادی که ناخوش هستند و یا تب و سرفه دارند.

- پوشاندن دهان و بینی با ماسک

- شستن دست‌ها با آب و صابون به‌طور مکرر در طی روز

- رعایت عادات بهداشتی شامل خواب و استراحت کافی

- مصرف مواد غذایی شامل میوه و سبزیجات، پروتئین‌ها، نان و غلات

- انجام فعالیت‌های ورزشی

- تلاش در راستای پیشگیری از ابتلا به بیماری با رعایت نکات بهداشت فردی

- اجتناب از تماس نزدیک با فرد بیمار

- نداشتن ترس بی‌مورد از بیماری و افزایش اطلاعات از چگونگی ابتلا به بیماری و راه‌های پیشگیری از آن

- کاهش زمان تردد در مکان‌های شلوغ

- باز گذاشتن پنجره‌ها چند بار در روز برای جریان یافتن هوا و جلوگیری از ماندگاری ویروس در محیط

اگر یکی از اعضای خانواده بیمار شد موارد زیر به دقت اجرا شود

- رعایت فاصله  ۲ متر با فرد بیمار

- استفاده از وسایل حفاظت فردی مثل ماسک هم برای بیمار و هم برای اطرافیان وی (فردی که از او مراقبت می‌کند لازم است از دستکش یک بار مصرف استفاده کند.)

- جلوگیری از عیادت بیمار حتی الامکان تا ۷ روز پس از بروز علائم و شستن دست‌ها بطور مرتب توسط افراد خانواده

- توجه به علائم تنفسی در سایر افراد خانواده

در راستای پیشگیری و کنترل بیماری‌های فوق اقدامات زیر نیز انجام شده است:

- آموزش ﭘرسنل بهداشتی و بخش درمان در زمینه آشنایی با علائم و راه‌های انتقال بیماری و اصول پیشگیری از آن

- تجهیز بیمارستان‌ها به اتاق‌های ایزوله فشار منفی و داروهای موردنیاز

- از همه افرادی که نیاز به بستری شدن در بیمارستان‌ها پیدا می‌کنند نمونه‌گیری انجام شده و ضمن پیگیری و مراقبت اطرافیان بیمار تلاش در کاهش انتقال بیماری به دیگران صورت می‌گیرد.

- با تشدید مراقبت‌ها در مبادی ورودی دریایی و هوایی استان و تجهیز پایگاه‌های مراقبت بهداشتی مرزی از ورود ویروس ناقل بیماری جلوگیری می شود.

[کد خبر:AJ10830]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب