01141367000.jpg

 

 

آینه جم- حکایت ضرب المثل “چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است” بار دیگر برای بوشهر تکرار شد، جایی که شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان حامی باشگاه استقلال تهران مطرح شده، آن هم در شرایطی که فوتبال این استان در قطب انرژی کشور به دلیل مشکلات مالی به قهقرا رفته است.

هلدینگ خلیج فارس چندین پتروشیمی و شرکت های وابسته در عسلویه و دیگر استان های کشور دارد. سود این شرکت در سال گذشته 128 هزار میلیارد تومان بوده است.

اما نه این مجموعه اقتصادی و نه پتروشیمی های 21 گانه مستقر در استان بوشهر هیچگاه حمایت موثری از رشته های ورزشی استان خصوصا فوتبال نداشته اند، اما وقتی پای دستورات دولتی برای تعیین تکلیف مدیریت باشگاههای سرخابی پایتخت در میان باشد، پرسپولیس به بانک ها و استقلال به هولدینگ خلیج فارس می رسد.

نوش جان هر دو تیم پایتخت؛ اما ضروری است تصمیم سازان درخصوص علامت سوال ورزشکاران خصوصا فوتبالی ها در استان بوشهر پاسخگو باشند.

بدون اغراق، درآمدهای استان بوشهر می تواند ورزش کل کشور را پوشش دهد، اما سهم خودش از این درآمدها چیزی نزدیک به صفر است. طوری که فوتبال استان در حال احتضار است.

نکته تامل برانگیز اینکه، شاهد حمایت صنعت مس، صنعت فولاد، صنعت آلومنیوم، صنعت سیمان، صنعت خودرو و مابقی صنایع از تیم های مختلف فوتبالی کشور هستیم، صنایعی که در مقابل نفت و گاز و پتروشیمی های استان بوشهر درآمد کمتری دارند.

از طرفی، درحالی قرار است میلیاردها تومان از طریق هولدینگ خلیج فارس به تیم پایتخت نشین سرازیر شود که بیش از دو سال است عوارض آلایندگی صنایع استان نیز پرداخت نمی شود تا یکی از منابع درآمدی شهرداری و دهیاری ها در بوشهر با چالش مواجه شود.

اکنون مسئولان استان بوشهر در آزمون مهمی قرار دارند. واقعیت این است که به استاندار امیدی نیست؛ اما باید دید دو نماینده که مجددا رای گرفته‌اند و نمایندگان جدید استان در مجلس که پرسروصداتر ظاهر شده اند و یکی از آنها هم “نماینده باید خواب نباشد”(!) را به عنوان شعارش انتخاب کرد، برای این تبعیض آشکار چه تدبیری خواهند داشت؟

 

*خليج فارس

000000001kh512.jpg

 

 

آینه جم- مهدی جعفری زاده
نرخ تورم سالانه ۲۰ تا چهل و چند درصدی برابر آمار رسمی در یک دهه اخیر، رکود کسب و کار و به طور کلی و اوضاع نابسامان اقتصادی، باعث شده تا عامه مردم برای جلوگیری از تجربه تلخ جا ماندن از تورم و گرانی های متعدد، در صدد حفظ ارزش سرمایه اندوخته شان باشند.
تا قبل از وقوع اولین تورم بزرگ دهه ۹۰، حتی در مقاطعی که تورم های دو رقمی را در کشور شاهد بودیم عامه مردم در شرایط تورمی به ندرت به فکر ورود به بازارهایی نظیر ارز، طلا خودرو و… بودند و اگر در آن مقاطع دولتمردان به مردم توصیه می کردند، حداقل بخشی از جامعه به گفته های مسئولان توجه داشتند.
اما پس از چند بار تجربه تلخ تورم های کمرشکن و کاهش ارزش پس اندازها و نیز عدم تحقق وعده ها و توصیه های دولتمردان، بسیاری از مردم در دسترس ترین راه ها برای حفظ سرمایه شان را در ورود به چنین بازارهایی می دانند.
در خصوص این رفتار مردم به چند نکته باید داشت:
اول اینکه بسیاری از مردم نه با هدف کسب سود، بلکه با هدف حفظ اندک سرمایه و پس انداز خود اقدام به ورود به این بازارها می کنند.
دوم اینکه بر طبق یکی از اصول اولیه روان شناسی یعنی شرطی شدن با تجربه با آزمون و خطا با توجه به اینکه در سنوات و دوره های قبل حرف های دولتمردان مبنی بر جلوگیری از حضور مردم در این بازارها و وعده در خصوص کاهش نرخ ارز و تورم محقق نشد و در نهایت به متضرر شدن مردم انجامید عملا اعتماد عمومی نسبت به چنین اظهارنظرهایی تقریبا از بین رفته و نوعی بی اعتمادی بین دولت مردم حاکم شده است. شاید به همین علت است که گفته های این مقام مسئول بانک مرکزی با چاشنی هشدار و تهدید در خصوص اخذ مالیات همراه شده بلکه تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد.
سوم اینکه چون از نظر اقتصاددانان ورود به چنین بازارهایی از سوی مردم، خود نوعی رفتار تورمی است و منجر به افزایش تورم می شود بنابراین باید جایگزین هایی برای این بازارها به مردم معرفی شود تا مردم با سرمایه گذاری در این بازارها هم بتوانند سرمایه خود را حفظ کنند، هم این گردش سرمایه به اقتصاد کشور کمک کند.
علی القاعده یکی از روش های سرمایه گذاری که می تواند به تولید و گردش چرخ صنعت کمک کند هدایت سرمایه های مردمی به سمت صنایع و تولید از طریق بازارهای سهام و بورس است که همه به خوبی می دانیم اتفاقات تلخ بر باد رفتن سرمایه های مردم در انتهای دهه ۹۰ مردم را نسبت به این روش نیز به کل بی اعتماد کرده است.
چهارم اینکه همانطور که این مقام مسئول بانک مرکزی گفته سود اصلی را در این میان، دلال ها و سوداگران به جیب می زنند؛ لذا لازم است دولت و قوه قضائیه روش هایی عملی در پیش بگیرند تا هزینه برای سوداگران افزایش یافته و روز به روز عرصه بر آنها تنگ تر شود. حال که حدود یک دهه چنین شرایطی تجربه شده و آزمون و خطاهای متعددی نیز انجام گرفته، قابل قبول نیست که روز به روز بر تعداد سودگران افزوده و فضای جولان آنان وسیع تر شود. بنابراین نوک پیکان تهدید و فشار مسئولان و دست اندرکاران نه به سوی مردم بلکه باید به سوی سوداگران و سوء استفاده کنندگان باشد.
پنجم اینکه مطابق اخبار اعلام شده در رسانه ها و اظهارنظرهای مختلف مسئولان بیشترین تخلفات و اخلال در نظام اقتصادی نه به وسیله مردمی که قصد حفظ سرمایه داشته اند، بلکه از سوی برخی دانه درشت هایی که با سوء استفاده از شرایط و بهره گیری از رانت ارز را برای واردات با قیمت دولتی گرفته اما مانند ماجرای چای دبش به جای واردات در بازار فروخته اند، رقم خورده است.
با همه مواردی که گفته شد، همچنان این دوگانه مردم تورم بدون پاسخ باقی مانده و هیچ جواب مشخصی از سوی دولتمردان ارائه نمی شود که مردم برای در امان ماندن از آثار تورم های دهشتناک چه باید بکنند. احتمالا پاسخ عملی و شفاف به این پرسش می تواند، گره گشای وضع نابسامان موجود باشد.
 
 
 
* خليج فارس

 

00000000170031.jpg

 

آینه جم- مدیر عامل پتروشیمی پردیس گفت: استراتژی فروش در پردیس با اوره سازان دیگر کاملا متفاوت است.
به گزارش آینه جم؛‌مدیر عامل شرکت پتروشیمی پردیس در گفت و گو با خبرنگاران تصریح کرد: حفظ سهم  بازار برای یک شرکت تولیدکننده ، مفهومی استراتژیک است که شرکت پتروشیمی پردیس علی رغم وجود تحریم ها ضمن حفظ سهم خود در بازار بین المللی اوره ، توانسته رشدی ۱۷ درصدی را در صادرات اوره برای سال ۱۴۰۲ به ثبت برساند.
دکتر میری لواسانی افزود: استراتژی فروش برای یک محصول همگن در مقیاس ۳ میلیون تن با فروش همان محصول در 3 شرکت مختلف در مقیاس ۶۰۰ هزار تن کاملا متفاوت است و مقایسه بازار برای چند شرکت با ظرفیت تولید چند برابری قیاسی مع الفارق است.
وی تشریح کرد: با نگاهی اجمالی به نمودار مقایسه ای نرخ فروش اوره صادراتی در ۲۰ ماه گذشته شاهد روند سینوسی خواهیم بود که متاثر از قیمت های جهانی اوره است به این معنا که در دوره هایی نرخ های فروش در شرکت پتروشیمی پردیس بیشتر از شرکت‌های تولید کننده اوره و در دوره هایی کمتر از آن بوده است و این بیانگر آن است که با توجه به اینکه نوع حفظ بازارهای صادراتی شرکت ها و زمانبندی فروش محصولات متفاوت است به تبع اختلافات قیمتی نیز توجیه پذیر است.
مدیرعامل پتروشیمی پردیس همچنین به میانگین اختلاف قیمت اوره هم اشاره کرد و اظهار داشت: درحال حاضر کارگروه اوره توانسته است میانگین اختلاف قیمت کف اوره را از 84 دلار در سال 1401 به 37 دلار در سال 1402 برساند که این کاهش باعث افزایش سود اوره سازان به خصوص زیرمجموعه نفت و گاز پارسیان شده است.
سیدمحمدرضا میری لواسانی با تاکید بر اینکه هزینه حمل برای هر تن اوره فله 32 تا 4۸ دلار برای مقاصد مختلف است گفت: پردیس به عنوان بزرگترین تولید کننده اوره در خاورمیانه فقط ظرفیت انبارش ۲۰ روزه را دارد بنابراین استراتژی فروش در پردیس با اوره سازان دیگر کاملا متفاوت است.
 

0000000000ardish1.jpg

 
ثبت ۶ رکورد بی نظیر در تولید و صادرات پتروشیمی پردیس
ثبت ۶ رکورد بی نظیر در تولید و صادرات پتروشیمی پردیس از دیگر محورهای صحبت مدیرعامل پتروشیمی پردیس بود.
میری لواسانی گفت: در سالی که گذشت همکاران تلاشگر من در پتروشیمی پردیس موفق به ثبت رکوردهای جدیدی در تولید کل آمونیاک، تولید آمونیاک فاز سوم، تولید اوره فاز سوم، فروش کل اوره، فروش اوره صادراتی و فروش کل محصولات شدند که در تاریخ هفده ساله شرکت بی نظیر است.
وی افزود: مهمترین اتفاق سال گذشته در حوزه فروش، راه اندازی سامانه جامع و هوشمند بازرگانی شرکت بود که اثرات آن در ثبت رکوردهای فروش نمود پیدا کرده است. فروش اوره صادراتی پردیس در سال گذشته به ۲.۵۲۱.۶۶۶ تن رسید که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۱۶.۹ درصدی را تجربه کرده است.
میری لواسانی اضافه کرد: مجموع فروش داخلی و صادراتی اوره پردیس در همین مدت با افزایش ۴.۱ درصدی به ۳.۱۹۹.۸۱۷ تن در سال ۱۴۰۲ رسید. صادرات اوره و آمونیاک شرکت نیز در سال گذشته ۱۲.۸ درصد رشد داشته است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس درخصوص ثبت رکورد تولید آمونیاک نیز گفت: مجموع تولید آمونیاک پردیس در سال ۱۴۰۲ میزان ۲.۰۱۴.۴۹۱ تن بود که حدود ۱۰ درصد نسبت به برنامه و ۲.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. در این مدت تولید آمونیاک فاز سوم پتروشیمی پردیس نیز برای اولین بار به ۶۸۲.۲۲۷ تن رسید که افزایش ۶.۶ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ را نشان می دهد.
دکتر میری لواسانی ادامه داد: سال گذشته ۳.۱۵۱.۹۲۴ تن اوره در سه فاز پتروشیمی پردیس تولید شد که در این میان فاز سوم شرکت با تولید ۱.۰۷۶.۴۶۲ تن اوره، رکورد جدیدی را در تولید به ثبت رساند و افزایش ۸.۲ درصدی نسبت به برنامه را تجربه کرد.
وی درخصوص مجموع تولید و فروش محصولات شپدیس گفت: در سالی که گذشت مجموع تولیدات پردیس به ۵.۱۶۶.۴۱۵ تن  رسید که نسبت به سال ۱۴۰۱ میزان ۴.۵۲ درصد افزایش داشته است. مجموع فروش ما نیز به عدد ۳.۴۳۹.۰۴۵ تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۲.۲ درصدی را نشان می دهد.
تأثیر 74 روز قطعی اجباری گاز بر میزان تولید شرکت
مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس خاطر نشان کرد: این دستاوردها در حالی به دست آمده است که در سال گذشته ما با ۷۴ روز قطعی اجباری گاز مواجه بودیم و اگر مشابه سال ۱۳۹۹ شرکت ۲۰ روز قطعی گاز داشت، یقینا میزان تولید کل پردیس حدود بیش از  6 میلیون تن میشد.
دکتر میری لواسانی در پایان به برنامه ریزی های صورت گرفته برای ارتقای بهره وری و افزایش ضریب پایداری شرکت در سال جاری هم اشاره کرد و گفت: مجموعه مدیران و نیروهای متخصص و پرتلاش پردیس در راستای تحقق بخشیدن به منویات رهبر معظم انقلاب درخصوص "جهش تولید" عزم خود را جزم نموده اند و با تلاش های شبانه روزی و بی شائبه خود برای اعتلای پرچم مقدس کشورمان مجاهدت خواهند کرد.
گفتنی است معرفی به عنوان شرکت برتر صادرات گرای ایران و واحد برگزیده صنعت سبز کشور، کسب نشان تعالی کیفیت و مشتری مداری، کسب تندیس سیمین هفتمین همایش ملی کیفیت، دریافت نشان عالی مدیر سال، درخشش در کنفرانس بین المللی علم و فناوری خوارزمی، اجرای طرح های متعدد زیست محیطی برای حفاظت و حمایت از زیست بوم جنگل های حرا و تالاب ها در استان بوشهر، دریافت لوح و تندیس از سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل کسب عنوان شرکت برتر در اجرای 2 پروژه (رد پای آب) و (رد پای کربن) و تبدیل وضعیت 233 نفر از کارکنان ایثارگر و خانواده های معظم شهدا و ایثارگران از جمله اقدامات برجسته و افتخارات کسب شده پردیس در شش ماهه دوم سال 1402 است.

 

000000000WA0022.jpg

 

 

آینه جم- رئیس اداره بنیاد مسکن جم گفت : در سال‌ گذشته ۲۵۹ میلیارد تومان  اعتبار در توسط بنیاد مسکن جم هزینه اجراي  پروژه ها و مقاوم سازی ساختمان ها شده است. 
به گزارش آینه جم؛ محسن روزی طلب شامگاه چهارشنبه در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: اقدامات مهمی در زمینه مسکن‌ و اجرای پروژه ها توسط بنیاد مسکن جم انجام‌ گرفته است. 
وي به تشريح  اقدامات انجام‌ گرفته پرداخت و افزود:۴۹۱ فقره تسهیلات بهسازي مسکن‌ روستایی با اعتبار ۱۷۱ میلیارد تومان و ۲۴۲ فقره تسهیلات متمم در سال‌ گذشته پرداخت شد.
روزي طلب با قدردانی از بانک های تجارت‌ و ملت در ارائه خدمات مطلوب و به موقع به مراجعین بيان داشت: ديگر بانک‌ها نیز انتظار می‌رود همکاری بیشتری داشته باشند.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جم افزود: در سال گذشته ۸۰ هزار مترمربع معابر روستاهای جم با قير رایگان آسفالت شد که ۲۰ میلیارد تومان اعتبار این بخش بوده است .
وي ادامه داد: در ۱۱ روستاي شهرستان پروژه های عمرانی با اعتبارات ملي و استانی انجام گرفته است. 
روزی طلب اضافه کرد: در ۱۱ روستاي شهرستان طرح هادي بازنگري شد .
وی گفت : ۲۳ قطعه‌ زمین در طرح جواني جمعیت و ۹ قطعه زمین به جوانان فاقد مسکن‌ در سال‌ گذشته واگذار شد‌.
عضو شورای اداری شهرستان جم خاطرنشان کرد: ساختمان استیجاری بنیاد مسکن جم در شان مردم‌ نيست پیگیر هستیم در شهر جم ، ساختمانی جديد احداث شود.
پیشرفت مطلوب فاز اول نهضت ملي مسکن در جم 
روزي طلب گفت: اجرای ديوار چيني سقف، تأسیسات، نما  و گچکاری ساختمان های ۸۰ واحدی فاز اول نهضت ملي مسکن‌ انجام‌ گرفته است.
وی افزود: فاز دوم و سوم نهضت ملي مسکن که ۱۰۴ واحد دارد فنداسیون آن انجام‌ گرفت.
محسن روزی طلب تصريح کرد: تسهیلات مقاوم سازی و بهسازی مسکن به متقاضیان واجد شرایط در کلیه روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزارنفرجمعیت پرداخت می شود مبلغ تسهیلات ۳۵۰ ميليون تومان است و بازپرداخت ۲۰ ساله است.
وی گفت: در راستاي تحقق دولت الكترونيك ، درخواست ارايه خدمات  از بنياد مسكن جم الكترونيكي شده است‌ و از اين پس نياز به حضور  در  بنياد مسكن نيازي نيست و خدمات از طريق دفتر پیشخوان خدمات دولت انجام‌ می گيرد. 
گفتني است در پایان خبرنگاران سوالات و نقدهای خود پیرامون اداره بنياد مسکن جم مطرح کردند.

000000001470.jpg

 

آینه جم  ؛ رضا غبیشاوی - حمله ایران به اسرائیل، اتفاق تاریخی است؛ همچنان که پرواز موشک های ایرانی در آسمان شهر قدس / اورشلیم/ بیت المقدس تصویر تاریخی را ثبت کرد. برای اولین بار در تاریخ، از خاک ایران مستقیم به خاک اسرائیل، حمله نظامی انجام شد. همچنین برای نخستین بار موشک های ایران به آسمان فلسطین و اسرائیل رسیدند و بر فراز شهر قدس دیده شدند.

 

 

 

آینه جم: مرتضی بحرانی به عنوان سرپرست اداره کل جهادکشاورزی استان بوشهر منصوب شد.
به گزارش آینه جم؛ بحرانی به مدت 11 سال (از سال 1390 تا 1401) مدیرکل دامپزشکی استان بوده است.
ظهر امروز (سه شنبه) با حضور مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت جهاد کشاورزی و معاون اقتصادی استاندار بوشهر، بحرانی به سرپرست اداره کل جهادکشاورزی استان بوشهر معرفی شد.
وی جایگزین نوذر منفرد شد که فروردین سال 1400 به مدیرکلی این اداره برگشته بود. منفرد در اواخر دولت احمدی نژاد مدیرکلی این اداره برعهده داشت.
 

1403012816165035429827054-768x510.jpg

1403012816182015129827104-768x517.jpg

1403012816184197929827114-768x517.jpg

1403012816190824529827124-768x512.jpg

1403012815574171029826604-768x535.jpg

 

0000010035.jpeg

 

آینه جم- بیش از ۲ سال است که عوارض آلایندگی صنایع در استان بوشهر پرداخت نمی شود و به استثنای مدیر کل دادگستری استان، هیچ مقام مسئولی هم به خود زحمت نمی دهد پاسخ دهد که چرا در استان بوشهر، قانون اجرا نمی شود؟
به گزارش آینه جم؛ گویا تقلا و ناله های مظلومانه و بدون اقدام عملی شوراهای شهر و روستاها هم به جایی نرسیده و گاهی خبرهایی از احتمال پرداخت بخشی از وجوه در آینده می رسد که خیلی هم نمی توان به آن اتکا کرد.
اینکه سازمان امورمالیاتی، محیط زیست، استانداری و اعضای کارگروه توزیع عوارض آلایندگی استان در برابر تضییع حق قانونی مردم، سکوت کرده اند را چندان نمی توان درک کرد اما غیر قابل درک تر اینکه شنیده می شود اداره کل محیط زیست استان، تعداد زیادی از شهرداری ها را به لیست واحدهای آلاینده اضافه کرده است!
این در حالی است که بخش قابل توجهی از صنایع پتروشیمی مستقر در منطقه، ادعا می کنند از لیست صنایع آلاینده خارج شده اند و دیگر قرار نیست هزینه ای را برای جبران آسیب های زیست محیطی به میزبان پرداخت کنند!
دو سال است اعتبارات عوارض آلایندگی را گروگان گرفته اند، شهرداری ها را در لیست صنایع آلاینده قرار داده اند تا از خودشان بگیرند به خودشان برگردانند(اگر برگردانند) و حالا پتروشیمی ها، مدعی اند صنایع پاک شده اند و در حال تمیز کردن هوا هستند و دیگر قرار نیست پولی بدهند؛ در استان بوشهر از زمین به آسمان می بارد یا اتفاقات دیگری در حال رخ دادن است و مردم بی خبرند!
از توزیع عوارض آلایندگی و تمکین مسئولان به قانون مصوب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که ناامید شده ایم حداقل اداره کل محیط زیست لیست صنایع و واحدهای آلاینده استان بوشهر به همراه شاخص های تعریف شده را منتشر کنند تا مردم هم مثل مسئولان، ایمان قلبی بیابند که آنچه در معرفی واحدها و صنایع آلاینده می گذرد منطبق بر ظرافت ها، دیتاها و پایش های دقیقی است که مو لای درزش نمی رود.
اگر در همین حد هم امکان شفافیت و شفاف سازی ندارید که ما بابت نگارش این یادداشت از مسئولان پوزش می خواهیم و این خواسته را هم به روز مبادای توزیع عوارض آلایندگی حواله دهند!
 
* آوای بوشهر

 

00000001005590.jpg

آینه جم : مدیرعامل شرکت کار و تأمین از آغاز ثبت‌نام متقاضیان آزمون‌های استخدام منطقه‌ای برای تأمین نیروی انسانی خدماتی در شش استان (از جمله بوشهر) جهت جذب نیروی خدماتی، آشپزخانه، لنژری و فضای سبز واحدهای اجرایی تأمین‌اجتماعی (مدیریت‌های درمان و ادارات‌کل تأمین اجتماعی استان) به‌صورت شرکتی در سال جاری خبر داد.

به‌گزارش خآینه جم  به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، سیدحسن امیرموسوی بنه‌کهل گفت: براساس مجوزهای جدید صادر شده از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تأمین‌اجتماعی، برنامه‌ریزی‌های لازم برای تأمین نیروی انسانی موردنیاز به‌صورت شرکتی انجام شده و ثبت‌نام متقاضیان آزمون اداره‌کل و مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان خوزستان، اداره‌کل استان فارس، مدیریت درمان استان کردستان، اداره‌کل و مدیریت درمان استان بوشهر، مدیریت درمان استان لرستان، مدیریت درمان استان تهران و اداره‌کل شهرستانهای تهران، از روز شنبه 25 فروردین ماه شروع و تا روز یکشنبه دوم اردیبهشت ادامه خواهد یافت.

امیر موسوی بنه‌کهل افزود: با توجه به رویکرد کلان سازمان تأمین‌اجتماعی در زمینه جذب نیروی انسانی مبنی بر رعایت دقیق ضوابط و مقررات در تأمین نیروی انسانی، بکارگیری پرسنل شرکتی در سراسر کشور صرفاً از طریق آزمون و با رعایت شرایط برابر برای همگان انجام می‌شود و معیار و ملاک انتخاب افراد تنها شایستگی، نمره علمی و موفقیت در مصاحبه خواهد بود.

گفتنی است ثبت‌نام آزمون‌های منطقه‌ای تأمین نیروی انسانی شرکت کار و تأمین، در سایت رسمی این شرکت به نشانی www.karotamin.ir انجام می‌شود.

 

 

استخدام ۴۱ نفر در تامین اجتماعی استان بوشهر
 
شرکت کار و تامین در نظر دارد به منظور تامین نیروی انسانی مورد نیاز اداره کل تامین اجتماعی استان بوشهر در شهر بوشهر (۳ نفر مرد)، کنگان(۱ نفر مرد)، بیدخون (۱ نفر مرد)، دشتستان (۲ نفر مرد)، خارگ(۲ نفر مرد)، دشتی (۱ نفر مرد)، دیر (۱ نفر مرد)، اهرم(۱ نفر مرد)، دلوار (۱ نفر مرد) و همچنین مدیریت درمان تامین اجتماعی استان، در شهر بوشهر (۸ نفر مرد و ۲ نفر زن)، عسلویه(۸ نفر مرد و ۴ نفر زن)، جم(۲ نفر مرد)، گناوه (۱ نفر مرد)، دیلم (۱ نفر مرد) و برازجان (۲ نفر مرد) به صورت قرارداد موقت شرکتی در شغل خدمتگزار، نیرو جذب نماید. 
علاقه‌مندان واجد شرایط می‌توانند جهت ثبت نام تا روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ به سایت شرکت کار و تأمین به آدرس karotamin.ir مراجعه نمایند.

 

 

000000001fdffccc.jpg

 

آینه جم: مدارس ۴ شهرستان جنوبی استان بوشهر در روز سه شنبه (۲۸ فروردین) تعطیل و آموزش به صورت غیرحضوری اعلام شد.

 

به گزارش آینه جم؛ براساس اعلام مدیریت بحران استانداری بوشهر و در پی اعلام هشدار هواشناسی، آموزش دانش اموزان مدارس شهرستانهای عسلویه، کنگان، جم و دیر در روز سه شنبه ۲۸ فروردین در هر دو نوبت صبح و عصر به صورت غیرحضوری و در شبکه شاد انجام خواهد شد.

 

بر این اساس سایر مدارس در استان بوشهر باز و آموزش به صورت حضوری خواهد بود.

 

000000pmyj1k3p.jpg

 

آینه جم- نبود و كمبود زمين تمرينى مناسب در شهر جم يكى از دغدغه هاى مهم باشگاه پارس جنوبى جم بوده تا اين تيم مجبور باشد در يك فصل فوتبالى بيشترِ نيمى از آن در تهران جا خوش كند اما با ورود مديران بومى به اركان مديريتى اين باشگاه و خبرهاى رسيده حاكى از اين است كه با حمايت هاى كه سخاوت اسدى مديرعامل منطقه ويژه از باشگاه پارس دارد شاهد تكاپويى در مديران بومى اين باشگاه هستيم تا يكى از دغدغه هاى چند ساله هوداران فوتبال در جم مرتفع گردد.
بدون شك اگر تيم پارس و كادر فنى او روزهاى بيشترى را در جم سپرى كنند استعدادهاى ناب ترى از بوشهر فوتبال خيز به ايران معرفى مى شود و جم بهره بيشترى از فوتبال خواهد برد.
طى خبرى كه به اين سايت رسيده است و محمد اسدى مدير تيم هاى فوتبال و قائم مقام باشگاه پارس  هم آن را تاييد كرده امروز مى توان گفت با همكارى منطقه ويژه اقتصادى انرژى پارس و حمايت هاى مهندس سخاوت اسدى بزودى با بهسازى چمن مجموعه ورزشى آموزش و پرورش اين مكان در اختيار باشگاه قرار مى گيرد.
محمد اسدى به سايت آينه جم گفت: يكى از برنامه هاى اصلى ما در باشگاه پارس جنوبى ايجاد زير ساخت ها و افزايش امكانات تمرينى در شهر جم است و شايد امروز كه مديرعامل منطقه ويژه به ايجاد چنين فضاى زيرساختى براى تيم پارس در جم توجه دارد همه مسئولان شهر بايد پاى كار باشند تا اتفاقى كه در يك دهه گذشته رخ نداده است را امروز رقم بزنيم و ساختار و زير ساخت باشگاه را به سمت حرفه ايى گرى پيش ببريم، براى پيشرفت اين باشگاه ما مى توانيم الگوبردارى خوبى از باشگاه هاى خوب داخلى و حتى خارجى داشته باشيم. براى اينكه آكادمى و ديگر تيم هاى باشگاه بتوانند در بحث بازيكن سازى و پرورش استعدادها عملكرد بهترى داشته باشند ما نيازمند ارتقا زيرساخت ها و امكانات هستيم و تجهيز و بهسازى زمين تمرين در شهر جم اولين پروژه اين پلان بزرگ خواهد بود.
اسدى با تشكر از حمايت هاى دكتر شيخ موسى احمدى نماينده مردم در مجلس و آقاى احمدپور فرماندار جم و آقاى حسينى مدير آموزش و پرورش شهرستان اذعان داشت؛ مديرعامل منطقه ويژه در انجام اين پروژه مصر است و اميدواريم با فضاى مثبتى كه حول باشگاه شكل گرفته است بتوانيم در امر باشگاه دارى گام هاى بلند حرفه ايى گرى را برداريم.

00000001200505045.jpg

 

آینه جم : آمارها از روند افزایشی طلاق و کاهش ازدواج در استان حکایت دارد.

به گزارش آینه جم ؛ بررسی آمار ازدواج و طلاق ثبت شده در استان بوشهر طی سال 1402 قابل تامل است؛ طوری که به ازای هر 2 ازدواج، یک طلاق در استان به ثبت رسیده که آمار نگران کننده ای می باشد.

طبق آمار سازمان ثبت احوال که مربوط به 10 ماهه ابتدای سال قبل می باشد، 4 هزار و 751 ازدواج در مقابل 2002 طلاق ثبت شده است.

خلاصه این آمار، یعنی به ازای هر 2.3 پیوند زناشویی، یک طلاق رقم خورده است.

33 و 38 سال؛ میانگین سن زوجین بوشهر در اولین طلاق

بررسی شاخص میانگین سن زوجین در زمان طلاق نیز نشان می دهد که میانگین سنی زوجه در هنگام اولین طلاق طی سال 1401، در زنان 33.1 سال و مردها هم 38 سال بوده است.

همچنین این میزان در سال 92 (از این سال به بعد آمار در دسترس می باشد) در زن ها 28.4 سال و در مردها 33.1 سال بوده که بررسی روند طی بازه سال های 92 تا 1401 حاکی از یک روند افزایشی است.

میانگین سنی زوجین در هنگام اولین ازدواج طی سال 1401 هم به ترتیب برای زوج و زوجه 28.6 و 24.5 سال بوده است.

 

00000000512.jpg

 

آینه جم: طرح فجرانه یا کالابرگ الکترونیکی درحال سومین و آخرین مرحله اش از 20 فروردین آغاز شده که همچنان برخی شهروندان نسبت به اجباری بودن پرداخت مبلغ مازاد از جیب شان جهت برخورداری از این اعتبار گلایه مند هستند.
به گزارش آینه جم؛ این طرح گام موثری برای تامین اقلام پروتینی موردنیاز خانوار محسوب می شود، اما برخی سرپرستان خانوار نسبت به اینکه معادل اعتبار هر عضو خانواده شان باید از مبلغی هم توسط آنها پرداخت شود، اعلام نارضایتی می کنند و آن را به سود دولت یا فروشگاهها می دانند.
به گفته این دسته از معترضان، شاید شهروندی پول کافی جهت پرداخت به فروشگاهها نداشته باشند و قید این اعتبار را بزند؛ از این رو بهتر بود دولت تدبیری می اندیشید که همه بتوانند معادل اعتبار 220 هزار تومانی هرعضو خانواده شان، از کالابرگ الکترونیکی فجرانه بهره مند شوند و اگر کسی خرید بیشتر از اعتبار داشت، از حساب خودش پرداخت کند.
یکی از صاحبان فروشگاههای بوشهر که در طرح فجرانه مشارکت دارد به خلیج فارس می گوید: ما نیز از وضعیت مالی بسیاری از خانوار مطلعیم که دست شان خالیست و وقتی متوجه می شوند برای استفاده از اعتبار کالابرگ باید معادل آن پرداختی داشته باشند، عطای خرید را به لقایش کی بخشند، اما ما هیچ نقشی درخصوص تعیین سهم پرداختی هر خانوار نداریم و از تهران در کارتخوان های فروشگاهی تنظیم شده است.
وی می گوید: برای دو مشتری آبرومند ما که زن سرپرست خانوار بودند و توان پرداخت هزینه خودشان برای آزادشدن اعتبار کالابرگ را نداشتند، از کارت خودم به حساب آنها انتقال داده و سپس در پوز فروشگاه کسر کردم تا بتوانند معادل اعتبار درنظر گرفته خرید کنند، ولی یکی، دو نفر که گرفتار نیست بتوان با این ترفند به خریدشان کمک کرد.
در همین خصوص، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر با اشاره به فعال شدن سومین مرحله طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک از 20 فروردین به مدت یکماه گفت: در مرحله اول و دوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک ۳۳۷ هزار خانوار بوشهری استفاده کرده‌اند.
مصدق کشاورزی با بیان اینکه در طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی دهک‌های یک تا هفتم درآمدی مشمول آن می‌شوند اضافه کرد: 220 میلیارد تومان یارانه مضاعف در قالب طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک در دو مرحله در استان بوشهر پرداخت شده است.

 

 

000000073b80d.jpg

 

آینه جم -مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول در جریان تشریح عملکرد شرکت در سال 1402، اهداف بلندمدت شرکت در سال 1403 را ترسیم کرد.
به گزارش آینه جم به نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، محمد رضا حیدرزاده، مدیرعامل و نائب رئیس هیئت‌مدیره در مجمع عمومی سالیانه صاحبان سهام و مجمع عمومی فوق‌العاده آریاساسول که صبح امروز (26 فروردین 1403) با حضور 94 درصدی سهامداران در محل سالن شهید سلیمانی شرکت برگزار شد، عملکرد شرکت در سالی که گذشت را برای سهامداران تشریح کرد.
وی در تشریح نمای کلی فعالیت مجتمع گفت: آریاساسول با دریافت اتان از پتروشیمی پارس با تبدیل آن به اتیلن و تحویل آن به واحدهای عملیاتی ظرفیت تولید سالانه 375 میلیون تن محصول پلی‌اتیلن سبک و 375 هزار تن پلی‌اتیلن متوسط و سنگین و 100 هزار تن C3+ را فرآهم می‌کند.
مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول به تحویل 175 هزار تن اتیلن به واحد EB پتروشیمی پارس خبر داد و افزود: مازاد اتیلن تولیدی شرکت از طریق خط اتیلن غرب یا کشتی‌ها صادر می‌شود.
رشد تولید در سال 1402
حیدرزاده به افزایش تولید شرکت در سال 1402 اشاره کرد و گفت: با تولید 1 میلیون و 960 هزار و 956 تن محصول در سالی که گذشت، 10 درصد از سال پیش از آن و 3 درصد نسبت به رکورد تولید پیشین بیشتر تولید کردیم.
وی همچنین از فروش خیره‌کننده در سال 1402 خبر داد و گفت: با فروش 338 هزار 808 میلیارد ریال، رشد 23 درصدی درآمد نسبت به سال گذشته را شاهد بودیم.
مدیرعامل آریاساسول با اشاره به افزایش درآمد 23 درصدی، به رشد سود ناخالص و سود عملیاتی اشاره و تصریح کرد: در این سال 34 درصد افزایش سود ناخاص و 5 درصد سود عملیاتی افزایش یافت.
حیدرزاده عوامل افزاینده و کاهنده سود و زیان شرکت را تشریح کرد و گفت: افزایش نرخ تسعیر ارز، کاهش نرخ ارزی خوراک اتان و افزایش مقدار فروش به میزان 79 هزار تن از عوامل اصلی افزایش سود شرکت بود و در مقابل کاهش نرخ فروش جهانی محصولات، افزایش نرخ تسعیر ارز – خرید خوراک اتان، افزایش مالیات عملکرد (به‌میزان 148 درصد)، تسعیر دارایی‌های ارزی عملیاتی و افزایش هزینه یوتیلیتی موجب کاهش سود شرکت شد.

0000000b9c8d35a.jpeg

جایگاه ویژه آریاساسول در بازار سرمایه در تاریخ 29 اسفند 1402
وی قیمت پایانی سهم شرکت را 94،350 ریال در تاریخ 29 اسفند برشمرد و اشاره کرد: در این تاریخ 130 هزار میلیارد تومان ارزش بازار سهم و حجم معاملات نیز برای سال 1402، برابر 280 میلیون سهم بود که درصد شناوری 5.5 دارد و رتبه 18 در بازار سرمایه از نظر ارزش بازار نصیب شرکت می‌کند.
مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول در تشریح فعالیت‌های توسعه‌ای تا پایان سال 1402 گفت: واحد پلی اتیلن جدید 42 درصد، 6 درصد واحد C3+ و کوره دهم الفین 44 درصد پیشرفت داشته‌اند و انتظار می‌رود به ترتیب پایان شهریور 1404، پایان شهریور 1405 و پایان اسفند 1403 به بهره برداری برسند. 
حیدرزاده در تشریح سودآوری این پروژه‌ها گفت: واحد پلی‌اتیلن جدید 100 میلیون دلار و واحد C3+، 10 میلیون دلار در سال سوآوری برای شرکت خواهند داشت و افزایش تولید و سوآوری، افزایش تولید محصولات جدید و سوآوری و افزایش تولید و کاهش هزینه تعمیرات و انرژی را به‌دنبال دارند.
 

0000008684bd92.jpeg

سال 1403 و افق‌های روشن
‌وی درباره اهداف سال 1403 شرکت تشریح کرد: استمرار پایداری تولید و فروش شرکت، تولید گریدهای جدید محصولات پلیمری، شناسایی بازارهای جدید صادراتی جهت فروش مستقیم و تعویض خط لوله آب خنک‌کننده به‌منظور پایداری در تولید از جمله اهداف سال جدید هستند.
مدیرعامل شرکت آریاساسول افزود: استمرار فعالیت‌های شرکت در راستای حفظ محیط زیست، توسعه مرکز نوآوری و دانش‌بنیان، اجرای پروژه احداث کوره دهم واحد الفین، اجرای پروژه احداث واحد پلی‌اتیلن جدید و اجرای پروژه احداث واحد جداسازی C3+ از دیگر اهداف این سال هستند.
حیدرزاده حاکمیت شرکتی آریاساسول را تشریح کرد و از برگزاری 17 جلسه هیئت مدیره در سال 1402 خبر داد و گفت: 10 جلسه کمیته حسابرسی، 4 جلسه کمیته ریسک و 2 جلسه کمیته پایداری برگزار شده است.
وی گزارش پایداری شرکت را توضیح داد و به کاهش مصرف انرژی در ناحیه 
کولینگ آفسایت و عملکرد زیست محیطی اشاره کرد.
مدیرعامل شرکت به عملکرد اجتماعی شرکت در این سال پرداخت و گفت: شورای راهبردی، عملکرد عام‌المنفعه و محیط زیست (آهوی جبیر) از جمله فعالیت‌های اجتماعی بود و در زمینه افزایش سطح ایمنی، رفاهی، بهداشتی و آموزشی کارکنان برای ایمنی فردی و شغلی، مدیریت ایمنی فرآیند، سلامت و بهداشت و آموزش و رفاه کارکنان اقدام شده است.
حیدرزاده در پایان اهداف بلندمدت شرکت را ایجاد سود پایدار، شفافیت مالی و تداوم کیفیت محصولات برشمرد و افزود: عملکرد بدون حادثه و حداقل سازی آلایندگی‌های زیست محیطی محور فعالیت خواهند بود.

0000000c12ea5.jpg

 

 

0000000b9c8d35a.jpeg

 

آینه جم-برگزاری زودهنگام آریا و تصویب پرداخت سود نقدی 720 تومانی و ترسیم اهداف سال 1403، از جمله محورهای مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پلیمر آریاساسول بود.
به گزارش آینه جم به نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پلیمر آریاساسول (سهامی عام) ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه )26 فروردین 1403( با حضور ۹۴ درصدی سهامداران در محل اصلی شرکت واقع در عسلویه، منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برگزار شد. 
در این مجمع با پرداخت 720 تومان به ازای هر سهم موافقت و مقرر شد طبق زمانبندی اعلام شده در سامانه کدال پرداخت سود به سهامداران حقیقی و حقوقی از تاریخ 2 اردیبهشت از طریق سامانه سجام انجام شود. 
محمدرضا حیدرزاده مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول با ارائه گزارش هیئت‌مدیره به مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام فعالیت‌های شرکت در سال 1402 و اقدامات آتی جهت تولید و فروش پایدار را تشریح کرد. 
رشد فروش آریا
آریا با درآمد فروش 339 هزار میلیارد ريالی، بالاترین مبلغ فروش در تمام ادوار آریا را رقم زد، همچنین مقدار تولید و فروش آریا در سال 1402 بالاترین رکورد تولید و فروش در همه ادوار فعالیت این شرکت بوده است. 

0000008684bd92.jpeg

برنامه‌های آتی آریا
یافتن بازارهای جدید برای فروش مستقیم و تولید گرید محصولات جدید به‌عنوان یکی از اقدامات آتی جهت افزایش سودآوری است؛ تولید و فروش پایدار و حفظ سودآوری از دیگر اقدام‌هایی است که دنبال می‌شود. تعویض خط لوله آب خنک‌کننده و توسعه مرکز نوآوری و دانش‌بنیان از جمله اقداماتی است که در راستای تولید و فروش پایدار در این شرکت صورت خواهد گرفت. همچنین ادامه اجرای پروژه احداث کوره دهم واحد الفین، جداسازی سی‌تری پلاس و واحد جدید تولید پلی‌اتیلن در راستای تولید پایدار در بین اقدامات آتی این شرکت هستند. 
آریا در بازار سرمایه
آریا در پایان سال 1402 توانست با کسب ارزش بازار حدود 130 هزار میلیارد تومان، در بازار سرمایه رتبه 18 را به خود اختصاص دهد و با عملکردی موفق همچنان یک سهام بنیادی‌ و خوشنام در بازار سرمایه ‌به‌شمار آید.

 

 

0000003e618be.jpeg

صورت‌های مالی و مهر تأیید حسابرس
علی‌رغم وجود چالش‌های گوناگون در رابطه با تأمین کالا، پیشبرد طرح‌های توسعه، فروش محصولات در شرایط تحریمی، اخذ گزارش مقبول و بدون بند شرط از حسابرس مستقل و بازرس قانونی، دستاوردی مهم است که در سال 1402 کسب شده و این مهم، مهر تأییدی بر فرآیندهای اجرایی شرکت است.
آریاساسول با کسب رتبه اعتباری بلندمدت AA با دورنمای باثبات و رتبه اعتباری کوتاه‌مدت +A1  با درجه سرمایه‌گذاری، در سال 1402 نیز در صدر معتبرترین شرکت‌های ایران قرار گرفت. دورنمای باثبات بدین معنی است که احتمالاً رتبه اعتباری در آینده قابل پیش‌بینی تغییر نخواهد کرد. کسب این رتبه توسط آریا در سال 1403 خبر خوشی برای سهامداران در بازار سرمایه خواهد بود.
همچنین لازم به ذکر است که در سال گذشته شرکت آریاساسول در بین 828 ناشر بورسی رتبه اول را به خود اختصاص داد. امید است که این شرکت بتواند در سال جاری با پایداری در تولید و فروش، حفظ سودآوری و رعایت حقوق سهامداران با دیگر در بازار سرمایه بدرخشد.
 
0000000c12ea5.jpg

 

000000171026852.jpg

 

آینه جم - جانشین پلیس راه بوشهر گفت: بدلیل برخورد ۳ خودرو سواری در کیلومتر ۴۰ محور جاده ساحلی بوشهر - گناوه محدوده جزیره شیف ۲ نفر جان باخت و سه نفر هم به‌شدت مصدوم شدند.

به گزارش آینه جم؛  سرهنگ رسول قنبری " روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: سه خودرو، هایما، پژو پارس و پژو ۲۰۶ که شامگاه شنبه در محور مواصلاتی برازجان به سمت گناوه و مسیر بالعکس در تردد بودند که به علت سبقت غیرمجاز به‌ شدت به هم برخورد کردند.

وی افزود: در این حادثه راننده خانم ۲۰۶ در محل تصادف فوت کرد و راننده پژو پارس به سبب شدت جراحت در بیمارستان شهدای خلیج‌فارس جان خود را از دست داد.

جانشین پلیس راه بوشهر با اشاره به اینکه ۳ نفر نیز در خودروهای یاد شده مصدوم شدند، یادآور شد: علت حادثه در دست بررسی است.

قنبری تصریح کرد: محور ساحلی گناوه - بوشهر و بالعکس از نقاط حادثه‌خیز است که عملیات ایمن‌سازی آن در دست اجراست.

وی از رانندگان خواست در محور ساحلی بوشهر - گناوه و بالعکس ضمن رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سبقت غیرمجاز پرهیز کنند.

 

000000100010bbb.jpg

 

آینه جم: مدیرکل امور اتباع و مهاجرین استان بوشهر از استمرار روند اجرای طرح شناسایی و طرد اتباع غیرمجاز از این استان خبر داد.
به گزارش آینه جم؛ راضیه علی پور با گفت: در سال ۱۴۰۲ چندین مرحله از این طرح اجرا شد و این روند در سال جدید نیز بطور مستمر و با مشارکت نیروهای انتظامی و امنیتی و دیگر دستگاه های ذیربط ادامه خواهد داشت.
وی افزد: سه شهرستان گناوه، دیلم و عسلویه جز مناطق ممنوعه هستند و ورود، اسکان و اشتغال اتباع در این شهرستان ها حتی برای اتباعی که دارای مدارک اقامتی هستند نیز ممنوع بوده و در صورت دستگیری نسبت به طرد آنان از کشور اقدام خواهد شد.
مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری بوشهر یادآور شد: تردد اتباع دارای کارت های آمایش به سایر استان ها فقط با برگه تردد که از استان مبدا صادر می‌شود امکان پذیر است و در صورت تردد غیرقانونی، دستگیر و جهت انجام مراحل قانونی به اردوگاه مراقبتی منتقل خواهند شد.

00000101k39.jpg

آینه جم : هواشناسی استان بوشهر ورود سامانه بارشی به استان و رگبار پراکنده باران و رعدوبرق را برای روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه به‌ویژه در مناطق جنوبی و مرکزی استان پیش‌بینی کرد.

 

 

 

 

000000000000000000000000000000000001225.jpg

 

 

آینه جم- حجت عبداللهی‌پور
زمانی که دخل و تصرف صنایع نفت و گاز برای رسیدن به ذخایر نفتی و گازی در جنوب استان بوشهر تازه آغاز شده بود، مردمان این منطقه مجذوب «توسعه» و «آبادانی»، در پندار خود تصور می‌کردند که سهم قابل‌توجهی از این خوان نعمت و ثروت خواهند داشت، ولی با آغاز فعالیت پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها سهم‌شان از این داشته‌ها بیشتر آسمانی دوده‌گرفته و سیاه و آلودگی‌های کشنده و مضر شد. هر چه امتیاز و نعمت بود به از ما بهتران غیربومی و مدیران پروازی و مشاوران نظرکرده و مؤسسات غیربومی رسید تا جوانان و نخبگان و هنرمندان و ورزشکاران بومی!
البته به‌دور از انصاف است اگر گفته شود که سهم بومیان از خوان صنعت صفر بوده اما هر چه بوده تنها درصد معدودی بوده است که در مقایسه با امتیازها و اعتباراتی که به دلالان و مؤسسات و هنرمندان غیربومی سالانه داده شده، بسیار ناچیز و حقیرانه است. بدون‌تردید یکی از حوزه‌های پر بریز و پاش صنایع مستقر در عسلویه، حوزه فرهنگ و هنر است که متأسفانه با وجود همه سخت‌گیری‌ها و کنترل بودجه‌های فرهنگی اما همین حداقل بودجه هم عمدتاً به جیب دلالان و مؤسسات فرهنگی غیربومی سرازیر می‌شود تا هنرمندان و مؤسسات فرهنگی هنری بومی.
خوشبختانه در سال‌های اخیر با روی کارآمدن و منصوب شدن نیروهای کارآزموده و باتجربه بومی در روابط‌عمومی بعضی از پتروشیمی‌ها و شرکت‌های صنعتی تا حدودی نگاه‌ها به سمت هنرمندان و مؤسسات فرهنگی‌هنری بومی چرخید و از ظرفیت هنری استان در ویژه‌برنامه‌ها و جشن‌های صنایع فوق بهره گرفته شد ولی این توجه فقط از سوی اندکی از پتروشیمی‌ها دیده می‌شود و بیشتر پتروشیمی‌ها و صنایع مستقر در جنوب استان همچنان برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری و آموزشی خود با دلالان و مؤسسات فرهنگی تهرانی و غیربومی همکاری دارند و با نادیده‌انگاری مسئولیت‌های اجتماعی که در برابر جوامع محلی این منطقه دارند، بودجه فرهنگی صنعت را به جیب مدیران فرهنگی و هنرمندان غیربومی سرازیر می‌کنند.
قسمت دردناک ماجرا این‌جاست که برخی از این دلالان و مؤسسات فرهنگی غیربومی به سفارش برخی از چهره‌های سیاسی به پتروشیمی‌ها تحمیل شده‌اند، این در حالی است که در استان بوشهر هنرمندان حرفه‌ای و مؤسسات فرهنگی هنری باتجربه‌ای وجود دارد که مورد غفلت تعمدی صنایع نفت و گاز واقع شده‌اند و برخی از چهره‌ها بانفوذ استان هم به‌جای حمایت از آن‌ها و الزام پتروشیمی‌ها به استفاده از ظرفیت فرهنگی هنری استان در مناسبت‌ها و ویژه‌برنامه‌‌ها خود، به تحمیل آقازاده‌های غیربومی و مؤسسات فرهنگی تهرانی اهتمام می‌ورزند. بدون‌تردید این اجحاف است و هنرمندان و مؤسسات فرهنگی هنری بومی حق‌شان نیست که این‌گونه در بین بده و بستان‌های سیاسیون و دلالان فرهنگی غیربومی نادیده گرفته شوند.
متأسفانه دلالان و مؤسسات غیربومی با همکاری برخی از روابط عمومی‌های که اغلب غیربومی هستند یا به اعتبار هنر بومی عقیده‌ای ندارند، چنان بر پول نفت و گاز چنبره زده‌اند که اگر برنامه‌ای را بدون هماهنگی با آن‌ها به مؤسسه یا گروه‌های هنری بومی بدهند، معترض می‌شوند و متولیان برنامه را تحت فشار می‌گذارند. البته در تعدادی از شرکت‌ها و پتروشیمی‌ها با درایت مدیران روابط عمومی که از نیروهای بومی هستند، در دو سال اخیر، دست برخی از این دلالان از برنامه‌های فرهنگی کوتاه شده و گروه‌های هنری و مؤسسات فرهنگی مستعد استان مورد توجه قرار گرفته‌اند. این شرکت‌ها با رعایت عدالت و نگاه برابر در برگزاری مراسم و جشن‌ها از ظرفیت هنری استانی و ملی بهره می‌گیرند. همین امر باعث شده که هنرمندان بوشهری با انگیزه بیشتری به تولید محتوا و برنامه‌سازی برای جشن‌های شرکت‌ها بپردازند و کارکنان و کارگران صنایع نیز از هنر بومی جنوبی که از اصالت و غنای زیادی برخوردار است، بیشتر لذت ببرند.
انتظار می‌رود استاندار بوشهر همان‌گونه که اخیراً مصوبۀ ممنوعیت اسکان کارکنان صنعت در دو شهر عسلویه و نخل تقی را به سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ابلاغ کرده است، مصوبه‌ای هم در راستای کوتاه شدن دست دلالان و مؤسسات آقازاده‌ها و غیربومی‌ها از بودجه‌های فرهنگی و پول‌های بادآورده صنعت صادر کند تا هنرمندان و مؤسسات فرهنگی بومی این‎‌گونه در شرکت‌ها و پتروشیمی‌ها بی‌کس و غریب نباشند. 
فرهنگ و هنر بوشهر با همۀ کارکرد و تاریخ و محتوا و شهرتی که دارد اما با مقاومت برخی از روابط‌عمومی‌ها که از قدرت و نفوذ بالایی در تصمیم‌گیری‌های شرکت متبوع خود برخوردارند، همواره روبه‌روست و اغلب این شرکت‌ها در فراخوان‌های خود یا دعوت از گروه‌های هنری، طوری پیش می‌روند که هنرمندان و مؤسسات نظرکرده خود برنده شود و در این کار چه سری نهفته است؟ الله اعلم.
به‌هر روی، می‌طلبد که در برنامه‌سازی‌های فرهنگی و اعیاد و جشن‌ها، هنرمندان و گروه‌های هنری و مؤسسات به‌ویژه آن‌هایی که در چهار شهرستان جنوبی با حداقل‌ها در حال تولید آثار باکیفیت و متناسب با نیاز فرهنگی منطقه جنوب هستند، از سوی روابط‌عمومی‌های بانفوذ و مدعی بیشتر مورد توجه قرار بگیرند و سکان اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری صنایع به آن‌ها سپرده شود؛ چراکه این شرکت‌ها و پتروشیمی‌ها طبق مسئولیت‌های اجتماعی که در برابر جوامع محلی و پیرامونی خود دارند، موظفند در ازای آلودگی‌ها و بیماری‎هایی که به جان اهالی شهرستان‌های چهارگانه جنوب استان انداخته‌اند، خدمات و امتیازاتی خاص به آن‌ها ارائه دهند.
 به‌نظر می‌رسد، وقت آن رسیده است که با نظارت مدیران ارشد استان، تزریق پول‌های صنعت به جیب دلالان و بده و بستان‌های پس‌ِپرده روابط عمومی‌ها با مؤسسات غیربومی و سفارش‌شده متوقف شود و این بودجه‌ها به گروه‌های هنری و حوزه فرهنگ و هنر استان اختصاص بیابد که به‌شدت به این اعتبار برای بقای خود در شرایط اقتصادی فعلی محتاج است. بدون تردید توسعه فرهنگی و تحرک هنر بومی در جامعه امروزی در گروی حمایت و اعتماد صنعت است. بنابراین بایستی شرکت‌های فوق به مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل کرده و از ظرفیت هنر بومی و مؤسسات فرهنگی هنری استان در برنامه‌های مناسبتی و فرهنگی خود از این پس استفاده کنند و بیش از این حق هنرمندان جنوبی را نادیده نگیرند.

 

0000000390.jpg

 

آینه جم : مدیرکل بازرسی استانداری بوشهر گفت: شناسایی مدیران پروازی، ناکارآمد و بازنشسته با جدیت دنبال می شود و به‌ زودی شاهد تغییرات جدی در این خصوص خواهیم بود.

به گزارش آینه جم ؛ صادق بوستانی در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: باید به موضوع شناسایی و تعیین تکلیف این دسته از مدیران که مورد تاکید ریاست جمهوری و ملت شریف ایران است توجه ویژه شود.

وی به نقش دستگاه‌های نظارتی در موضوع مدیران پروازی اشاره و عنوان کرد: برخی از شرکت‌ها و نهادها توجهی به دستورالعمل حذف مدیران پروازی و ناکارآمد ندارند؛ بنابراین انتظار می‌رود دستگاه‌های نظارتی با برخورد قاطع و جدی، نسبت به تعیین تکلیف این دسته از مدیران اقدام کنند.

مدیرکل بازرسی استانداری بوشهر در خصوص پیگیری‌های صورت گرفته افزود: با توجه به ماموریت معاونت اجرایی رییس جمهور در خصوص شناسایی مدیران پروازی و ناکارآمد مکاتباتی با برخی از شرکت‌ها و نهادها انجام شده که گزارش این مکاتبات و اقدامات صورت گرفته به بازرسی نهاد ریاست جمهوری و معاونت اجرایی ریاست جمهوری ارسال می‌شود.

بوستانی اظهار داشت: علاوه بر مکاتباتی که با این شرکت‌ها انجام شده، از طریق دیگر دستگاه‌ها نیز نسبت به جمع‌آوری اطلاعات لازم اقدام خواهد شد.

وی افزود: هیات مدیره شرکت پتروشیمی مروارید (وابسته به هولدینگ پترو فرهنگ- زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش) دارای دو عضو بازنشسته است که پیشتر نیز نهادهای نظارتی اخطارهای لازم را به آن‌ها داده ولی با بی‌توجهی این مدیران مواجه شده‌اند.

صادق بوستانی تاکید کرد: با توجه به مکاتباتی که با این پتروشیمی صورت گرفته بایستی هرچه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف این دو عضو بازنشسته و پروازی اقدام عاجل صورت دهد. در غیر این صورت و عدم تمکین به قانون و دستورالعمل نحوه مقابله با ترک فعل مدیران و کارکنان دستگاه‌های دولتی، این مدیران به دستگاه قضایی و سایر مراجع ذیصلاح و نظارتی معرفی و با آن‌ها برخورد قانونی صورت خواهد پذیرفت.

در این زمینه

جدیدترین مطالب